
23

〔Article〕

The Coverage of the Nuclear Energy Issue 
in Japanese Mainstream Newspapers

Eddy Van Drom

INTRODUCTION

　This year (2006), the 26th of April marked the 20th anniversary of the Chernobyl's nuclear power plant 
disaster. This event had a considerable impact on the public's perception of nuclear energy and its risks. 
Japan was no exception since, from that time on, its inhabitants have become more aware of the hazards 
related to the nuclear industry. 
　The Japanese public was, and still is, provided with information by the media, and more than anywhere 
else in the world, by newspapers. For example, the circulation of Japan's largest newspaper, Yomiuri 
Shimbun, is currently the highest in the world with more than 14 millions units (morning and evening 
editions combined), while the Daily Mail in the U.K. sells about 2.5 million. Yomiuri's main rival, Asahi 
Shimbun, with 12 million daily newspapers is followed in descending order by the Mainichi Shimbun, the 
Nihon Keizai - Nikkei - Shimbun and the Sankei Shimbun. (Miyawaki 2006: 249). They are all national and 
referred to as mainstream newspapers. With such circulations, it can be easily inferred that the way they 
cover a social issue can greatly influence the public's perception of it. This is the reason why the printed 
press has been chosen for my analysis as the best representative of the media. 
　Among the subjects covered by the press, the energy issue is well-known to be a prominent issue in any 
industrial country - Japan included. Hence, in order to examine if Japanese newspapers are similar in 
terms of contents, or not, I will concentrate my study on a controversial subject related to energy - the 
nuclear power plants issue. More precisely, I will focus my attention on four major nuclear accidents (from 
1986 to 2004), as well as the way they were reported in newspapers.
　My approach will then be threefold. First, the nuclear situation will be briefly described. Secondly, on 
the basis of articles and counts of articles, I will look for leanings or bias in major dailies. Finally, other 
sources of pressure inherent in the press coverage of the subject will be considered.

THE NUCLEAR ENERGY ISSUE IN JAPAN

　To be able to analyze newspapers' contents, it is first essential to understand what is at stake, and 
secondly to understand the connections with the Japanese government and the industry.
　The total production of electricity in Japan reached 1,137 billion kWh in 2004, 24.8 % of it being provided 
by nuclear power. With a total of 52 nuclear reactors, the country is also third in terms of plants, after the 
United States (103) and France (59) (Statistical Handbook of Japan 2006: 88). 
　The project to boost that percentage to around 40% in the next 25 years (CNIC 2005: 253, 307) reflects 
clearly that the shortage of energy resources has always been a cause for concern in contemporary Japan. 
It should be noted that the American oil embargo in 1941 probably triggered the Pacific War (e.g. 

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:1無断転載禁止　



阪南論集　人文・自然科学編 Vol. 43 No. 2

24

Wikipedia 2006). The nuclear option was actually embraced as early as 1954, under Nakasone Yasuhiro's 
instigation (Low et al. 1999: 72), precisely because it was seen as a cheap and stable energy supply 
allowing a reduced dependence on foreign oil. 
　Eleven years had passed before commercial nuclear-powered electricity was produced for the first time 
in November 1965. During this time, a dualistic structure had progressively emerged with, on one hand, a 
government-industry complex (i.e. the Ministry of International Trade and Industry and electric power 
companies) and, on the other hand, a group composed of the newly created Science and Technology Agency 
(STA) and public corporations for research. Whereas both conglomerates' goals were similar - energy 
self-sufficiency for Japan, their policies were opposite. The MITI complex advocated the introduction of 
foreign technology while the STA group appealed for domestic R&D. That is why the country is today 
mainly equipped with Light-Water Reactors (LWR) and Boiling Water Reactors (BWR) constructed under 
the licence of American corporations (General Electric Company and Westinghouse) and, at the same 
time, is developing big domestic projects such as the Fast Breeder Reactor (FBR) supported by STA (Low 
et al. 1999: 72-78). And yet, both alternatives have led to huge problems: plutonium production, hard-to-
complete recycling, and plants growing dangerously old. 

The plutonium issue
　Unlike conventional reactors, the new type FBR produces more fissile fuel than it consumes. It therefore 
would seem to be the best option to solve the Japanese energy issue. That is why the FBR experimental 
reactor MONJU was built in 1985 in Fukui prefecture. Nevertheless, it did not produce its first nuclear heat 
until April 1994. 
　Today, three obstacles hamper the progress towards its commercialization. First, an economic issue: the 
construction and maintenance costs are higher than for a conventional nuclear plant, meaning higher 
generated electricity prices. Secondly, a technological challenge: the coolant to be used is liquid sodium 
which burns spontaneously in contact with air and explodes with water, making the process a very 
hazardous one. As a matter of fact, on 8 December 1995, the MONJU reactor suffered a sodium leak of 700 
kilos, causing a fire. The semi-governmental organization Power Reactor and Nuclear Fuel Development 
Corp (PNC, also called Dōnen in Japanese) even tried to conceal the extent of the damages from the press 
and the government. The plant is still off-line to this day (10 October 2006) (Kitamura and Mishima 2001: 
200). The last obstacle is a political contention: the fuel feeding the reactor is indeed plutonium, generating 
therefore more plutonium. There are fears that in this case plutonium could become a commercial 
commodity. Besides its high toxicity and the related problems of transportation, plutonium could also be 
used to build atomic weapons, in breach of the nuclear Non Proliferation Treaty (Morris-Suzuki 1996: 
233). Despite all these setbacks, the STA promoted and protected the FBR project continuously, in part 
because it was its only large policy domain, along with the slow-to-start space program (Low et al. 1999: 
80). 

The nuclear fuel cycle issue
　The second nuclear energy issue is related to the recycling of used fuel. The nuclear waste coming out 
of conventional reactors still contains high concentrations of usable uranium. But because of its high 
toxicity, the common procedure is to bury it definitively. In an attempt to avoid that waste of raw material, 
the Japanese project was to recycle it in fast breeder reactors. Nevertheless, high costs and the MONJU 
accident finally forced the industry to seek an alternative in mixed oxide plutonium-uranium (MOX) fuels 
which would allow the use of the spent nuclear fuel once again in commercial reactors (this program is 

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:2無断転載禁止　



The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

25

Mar. 2008

called “pluthermal” in Japan). The nuclear industry was beginning to implement a plan to use MOX from 
Europe when the Japan's worst-ever nuclear accident occurred, at the TŌKAIMURA uranium processing 
plant (Ibaraki prefecture), operated by JCO Co. Ltd, a subsidiary of Sumitomo Metal Mining Co. 
　On 30 September 1999, three workers, in violation of the rules, poured enriched uranium into a water 
tank, setting off an uncontrolled nuclear chain reaction which emitted gamma rays and neutron radiation. 
Hundreds of people were irradiated at low level doses, two workers died and about 300,000 residents were 
ordered to stay indoors (Beder 2006). The measures to deal with the accident were poor and slow. 
Firefighters came on site without protective suits and were contaminated because they were not informed 
about the emission of radiation. No hospitals in the vicinity had the expertise to handle irradiated victims, 
and no neutron detectors were to be found in the nearby town (Kerr 2001: 118).

The nuclear plant ageing issue
　The third nuclear energy issue is the ageing of the commercial reactors. On 9 August 2004, the accident 
at the Kansai Electric Power Co.'s MIHAMA-3 (BWR in production from December 1976 - Fukui 
prefecture) revealed the state of deterioration of the old stations. It was the worst-ever accident in Japan in 
terms of the number of victims in a nuclear station. No radiation leak was reported but five people were 
scalded to death by steam coming out of a burst pipe in the secondary system. It turned out that the pipe 
had not been checked even once since the opening of the plant (Johnston 2005).
　Other accidents and incidents have been reported in Japan (see Appendix) but I will limit my study 
essentially to these three representative accidents, along with the Chernobyl disaster.

LEANINGS IN THE NUCLEAR ISSUE COVERAGE

　The first thing which catches the eye when comparing the headlines of Yomiuri, Asahi, Nikkei and 
Mainichi newspapers reporting on the aforementioned nuclear accidents is a striking similarity. 
Sometimes, main headlines may even have the same wording (e.g. first pages of Yomiuri, Asahi and 
Mainichi, 10 August 2004). Pictures also are often very similar if not identical, as well as the subjects dealt 
with (e.g. the ban on selling milk in Poland after Chernobyl's accident - Yomiuri, Nikkei and Mainichi, 30 
April 1986). It would be hard to believe that it is due to pure chance. The so-called kisha kurabu (Japanese 
reporters' clubs) are more probably the reason behind it. Indeed, these clubs are associated with the 
governmental institutions, which provide journalists with space and material. Thus they create a close 
relationship between official bodies and the reporters who tend to just wait for their press releases. But 
either in order not to upset their easy source of information or for fear of being thrown out of the club, 
press journalists have a tendency to publish the governmental institutions' press releases more or less as 
they are, with no major corrections or without carrying out further investigations. In this way, self-
censorship has become common practice (e.g. van Wolferen 1990: 94-97).

Newspapers' leanings in headlines
　It is however well known that, for example, Asahi is generally tagged as a progressive newspaper, which 
is often anti-US and which disapproves of the Japan's right-wing groups, much like Mainichi. In contrast 
to this, Yomiuri is more anti-left and conservative (van Wolferen 1990: 128). The Nikkei is considered as 
mainly specializing in economy and business issues. Is then the government's agenda, through the kisha 
kurabu, capable of stifling these leanings as far as nuclear energy is concerned? Indeed, differences can be 
noticed between newspapers, first subtly in the headlines and more clearly in editorials or opinion articles 

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:3無断転載禁止　



阪南論集　人文・自然科学編 Vol. 43 No. 2

26

published afterwards. Here are some illustrations. Even if the content of the Asahi's headlines about the 
Chernobyl's accident is globally the same as those of other dailies, it is not the case for the disposition and 
the size of it. Their biggest headline “Worst Accident Ever - Meltdown” has more impact and it is even 
more frightening because the place where the accident occurred (a nuclear plant in the Soviet Union) is 
mentioned only far below and in small letters. All the other dailies had added that information as a subhead 
of their main title. The Monju accident too revealed contrasts e.g. between Nikkei, on the one hand, 
proposing factual explanations and describing objectively the consequences on the nuclear fuel cycle 
program and, on the other hand, Asahi or Mainichi completing their first pages with articles about “The 
way to abolish nuclear power (the Voice of Hiroshima)” or the danger of nuclear terrorism. On the occasion 
of the Tōkaimura disaster, again Nikkei kept its wording at a technical level and once more predicted 
repercussions on the nuclear fuel cycle promotion, whereas Asahi and Mainichi dwelled on the very long 
delay before authorities were informed of the situation. Finally, the press splits again over the Mihama-3 
accident: Yomiuri warned against overreaction and against the manipulation of people's fear about nuclear 
power plants; Asahi chose the “worst-ever accident” angle (in terms of the death toll) as well as the 
prediction of a great impact on the nuclear power development; Nikkei preferred to give a clear description 
of the circumstances, completed with explanations of the LWR and BWR technologies.

Editorials' leanings in nuclear issues
　The comparison of editorials and opinion articles confirms these deviations between newspapers. 
Yomiuri seems inclined to minimize problems (9 December 1995-10, 16 August 2004), at least compared 
to Asahi's coverage (see below). As they aim to avoid making the public too anxious, they voice the 
importance of better informing the citizens and of regaining their confidence (10 December 1995-5 
October 1999). Surprisingly, the nuclear program itself seems most of the time above suspicion, just like 
the government which has however obviously failed in its duty to double-check the safety of the nuclear 
installations. 
　Conversely, the Asahi tends to point an accusing finger at certain governmental institutions and private 
companies (Dōnen, KEPCO). Furthermore, on top of their marked opposition to the FBR development, 
they often take the opportunity of an accident to cast doubt on the safety in all the nuclear facilities 
throughout the country (10, 14, 23 December 1995-2, 5, 21 October 1999-10 August 2004). If such 
opposing standpoints are without any doubt salutary, it can also incline the population to what may seem 
unnecessary anxiety. That is how some journalists from the Yomiuri Shimbun (Nakamura 2004: 
84-88) - and even from the Asahi Shimbun itself (Inagaki 2001) - have come to accuse Asahi of 
sensationalism, i.e. exaggerating issues in order to boost readership and to attract sponsors. In the same 
vein, Asahi urge the complete abandonment of nuclear production of electricity, following notably 
Germany's example. By doing this, it has been accused of lumping together socio-economical situations 
which are different for each country and also of keeping silent about contrasting policies. They also seem 
to ignore that nuclear energy is generally cheaper and the fact that it does not produce CO2 (Nakamura 
2004: 50-56).
　To confirm or deny the accusation of alarmism described above, I counted the number of articles - by 
year - containing, at least once, the pair of words “fuan” (anxiety) and “genpatsu” (nuclear plant). For 
that purpose, I worked with the three existing databases accessible by computers from important libraries: 
KIKUZŌ II Visual Asahi DNA for libraries (Asahi Shimbun, data from August 1984), YOMIDASU 
Bunshokan (Yomiuri Shimbun, data from September 1986) and NIKKEI TEREKON 21 (Nihon Keizai 
Shimbun, data from April 1975), approach which is based on the Mitsuishi's methodology (Mitsuishi 2000: 

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:4無断転載禁止　



The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

27

Mar. 2008

116-117).
　Asahi 's and Yomiuri 's curves in Figure 1 exhibit similar peaks around the dates of nuclear power plant 
accidents or nuclear incidents (see Appendix). But Asahi exceeds by far other newspapers, even between 
disasters. In 17 years, the total is more than twice the Yomiuri figure and more than five times compared to 
the globally stable Nikkei's count, confirming an alarmist tendency. Interestingly enough, counts over a 
shorter period of time around the three Japanese accidents' dates reveal a drop close to zero for the three 
papers. This may be another fact pointing in the kisha kurabu's direction. Indeed, one can think that the 
authorities do ask the reporters to keep calm and factual in their coverage so that panic can be avoided.

EXTERNAL PRESSURE FACTORS

　Newspapers companies have to fight for a niche, as any enterprise does, and then have to protect it in a 
saturated market. It has been shown earlier that, for example, Asahi Shimbun seems to prefer the 
“watchdog” option i.e. to be critical of the ruling elite. But the necessity to “survive” can lead to other 

constraints. 

Sponsors and the MIAC
　The national dailies are directly associated with the five national commercial television stations (see the 
table below) so that papers and broadcasters significantly influence each other (Gamble and Takesato 
2004: 40). 
　In fact, media conglomerates are big business, with each of the national newspapers having a stake in a 
TV station. Papers supplying stations with news can hope to reach a much larger audience. But, obviously, 
they also want to remain in good financial health and this often requires a profitable sponsorship. As a 
matter of fact, the total advertising expenditure ratio in 2005 was 34.2% for television, close to twice that of 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

450

1985 1990 1995 2000 2005
Years

N
um
be
r o
f a
rti
cle
s

Asahi
Yomiuri
Nikkei

Figure 1　Number of articles containing FUAN and GENPATSU

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:5無断転載禁止　



阪南論集　人文・自然科学編 Vol. 43 No. 2

28

newspapers' (Dentsu 2005). 
　The downside of this “symbiosis” is that broadcasters are manifestly bound to their sponsors and most 
probably reluctant to depict them too negatively. As an illustration, KEPCO was probably not the target of 
much criticism from Mainichi Broadcasting System, Asahi Broadcasting Corporation, Kansai TV (Fuji TV 
network), TV Osaka (Nikkei), Yomiuri TV, and Fukui TV (local), after the Mihama-3 accident since they 
all broadcast advertising and programs sponsored by that company (KEPCO 2006). 
　The government itself has a coercive grip on the newspapers through the broadcasters. If it is displeased 
with the way a media covers a sensitive subject, the Ministry of Internal Affairs and Communications 
(MIAC) can theoretically refuse to renew its five-year licence (Watanabe et al. 2006), making use of the 
article 3-2 of the Broadcast Law which stipulates that news shall be politically impartial and shall report 
controversial issues without distortion, and also from different points of view (MIAC 2005) .

Citizens and anti-nuclear movements
　On the other hand, dailies cannot ignore the need of the public or NPO to make their voice heard. 
Indeed, people dissatisfied with particular social issues can ease their resentment especially through the 
writing of opinion articles in newspapers. Editors-in-chief have to take into account these appeals all the 
more if there are direct phone calls. Nakamura (2004: 71-73) relates an anecdote of readers calling the 
editor of Yomiuri to scold him because the newspaper had decided to scale down headlines concerning the 
supply of detergents running low in supermarkets at the beginning of the first oil shock (1973). 
Paradoxically, the paper's objective had been to cool off that very panic emerging from the readership-
reporters interactions. 
　Other groups of citizens who want to pass their message through to the media are obviously the anti-
nuclear movements. In order to have an idea, even a rough one, of the importance that dailies attach to 
these groups, I have counted the number of articles containing “hangenpatsu undō” which means 
mouvement against nuclear power station in Japanese, and reported it in Figure 2. 
　As expected, Asahi seems the most sensitive to anti-nuclear claims but surprisingly, much like the two 
other papers, the number dropped sharply several years after the Chernobyl shock. It may suggest that 
these social groups have found other means of expression, the first coming to mind being the Internet. As 
a matter of fact, numerous anti-nuclear sites can be found on the Web (e.g. CNIC or Stop the Monju). 
Groth (1996: 219) has shown that these channels, which he calls “mini-media”, allow the protesters to 
better control what is to be released or not to the public. This is difficult when newspapers are involved, 
since there is always a risk of seeing one's requests distorted by the paper to fit its own agenda. That is 
what Pharr (1996: 19) has called the “trickster” side of the media. In a related matter, it is interesting to 
notice that social movements against the plutonium cycle are directly fed with information from American 
institutions. The related installations (FBR, Rokkasho reprocessing plant) are indeed in breach of the Non 

National dailies National commercial television stations
Yomiuri Nippon TV

Asahi TV Asahi

Mainichi Tokyo Broadcasting System (TBS)

Nihon Keizai (Nikkei) TV Tokyo

Sankei Fuji TV

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:6無断転載禁止　



The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

29

Mar. 2008

Proliferation Treaty. Sometimes, US organizations even contact Japanese mainstream newspapers in an 
attempt to make them publish anti-plutonium articles (Nakamura 2004: 141-143).

CONCLUSION

　In conclusion, economical, political and social constraints do not completely hamper mainstream 
newspapers from having their own point of view, at least when they cover sensitive issues such as 
accidents in nuclear facilities or power plants. The contrary would be harder to understand since they are 
competing for the same market and, therefore, identical contents would mean the death of the weaker 
papers.
　By comparing headlines and editorials from different dailies, one could highlight the anti-nuclear stand 
of Asahi compared to the Yomiuri's more conservative or pro-nuclear stance. Secondly, the Yomiuri and 
Nikkei tend to calm things down, calling for more details about the circumstances of the disaster, or 
reassuring the citizens. They also appear less critical of the system than the Asahi whose articles seem 
more negative or alarmist.
　In order to see if such impressions were founded, and also to give more substance to my qualitative 
analysis, I compared the number of articles per year (between 1987 and 2004) associating the key words 
“anxiety” with “nuclear plant” by consulting related databases. The graph showed that Asahi's articles 

contain the strongest correlation. 
　But these constant warnings have brought about a beneficial consequence i.e. a stronger public 
awareness today toward the issue. 
　Accidents alone are indeed not enough to trigger citizens' reactions. For example, Chernobyl's disaster 
provoked little controversy in the pro-nuclear policies in France but was a major political event in Germany 

0

20

40

60

80

100

120

1985 1990 1995 2000 2005
Years

Asahi
Yomiuri
Nikkei

N
um
be
r o
f a
rti
cle
s

Figure 2　Number of articles contaning HANGENPATSU UNDO

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:7無断転載禁止　



阪南論集　人文・自然科学編 Vol. 43 No. 2

30

because of the differences in the dominant discourse in which nuclear energy had been framed 
(Koopmans and Duyvendak 1995). 
　On the other hand, Ōnishi (1999) demonstrated a direct correlation between the quantity of anti-
nuclear information in newspapers and the number of opinion polls revealing the public's wariness or even 
distrust.
　Therefore, it could be said that Asahi Shimbun's coverage of the question between 1995 and 2004 (see 
Figure 1) has created a frame in which Japanese nuclear accidents changed how the nuclear option is 
viewed. As a matter of fact, the recent number of trials against nuclear power plants has risen by more than 
40% from the nineties, as did the number of prefectures refusing the construction of nuclear facilities on 
their territory (CNIC 2005: 75, 78).

　For the time being, the wider variety of newspapers you read, the better informed you will be. It will be 
increasingly important because democratic and informed decisions will be needed for the smooth 
integration into our cultures of the emerging big technologies, namely Robotics, Nanotechnology, and 
Biotechnology. Mainstream newspapers should be more aware of their major role in informing objectively 
the citizens about principles, benefits and risks attached to technologies, allowing people to participate 
more fully in the techno-scientific society they live in. 

LIST OF REFERENCES
Beter, Sharon (2006), Electricity Industry in Japan, available at
　　　http://homepage.mac.com/herinst/sbeder/japan.html ［18 September 2006］.
Citizen's Nuclear Information Center (compiled by) (2005), Genshiryoku shimin nenkan 2005 
　　　(Nuclear power, citizens' yearbook 2005), Tokyo: Nanatsumori Shokan.
Citizen's Nuclear Information Center, available at http://cnic.jp/ ［5 October 2006］.
Dentsū (2005), Advertising expenditures in Japan available at
　　　http://www.dentsu.com/marketing/pdf/expenditures_2005.pdf ［4 October 2006］.
Gamble, Adam and Watanabe, Takesato (2004), A Public Betrayed, Washington: Regnery Publishing, Inc.
Groth, David Earl (1996), Media and political protest: The bullet train movements, in Pharr, Susan J. and Krauss, Ellis S. 

(eds.) (1996), Media and Politics in Japan, Honolulu:  University of Hawai'i Press.
Inagaki Takeshi (2001), Shimbun - terebi wa dokomade yandeiruka (How badly have journals and television been ailing?), 

Tokyo: Shogakukan Bunko.
Johnston, Eric (2005), Japan's Nuclear Nightmare, Japan Focus, available at
　　　http://yaleglobal.yale.edu/display.article?id=5149 ［4 August 2006］.
KEPCO (2006), Kanden no teikyō bangumi (Sponsorship of KEPCO), available at
　　　http://www.kepco.co.jp/media/teikyou/index.html ［3 October 2006］.
Kerr, Alex (2001), Dogs and Demons: Tales from the dark side of Japan, New York: Hill and Wang.
Kitamura Yukitaka and Mishima Isamu (2001), Nippon no genshiryokushisetsu zen dēta (Complete database of Nuclear 

Facilities in Japan), Tokyo: Kōdansha.
Koopmans, Ruud and Duyvendak, Jan Willem (1995), “The Political Construction of the Nuclear Energy Issue and Its 

Impact on the Mobilization of Anti-Nuclear Movements in Western Europe”, Social Problems, Vol. 42, No 2: 
235-251.

Low, Morris, Nakayama, Shigeru, and Yoshioka, Hitoshi (1999), Science, Technology and Society in Contemporary Japan, 
Cambridge: Cambridge University Press.

Ministry of Internal Affairs and Communications (MIAC) (2005), Broadcast Law, available at
　　　http://www.soumu.go.jp/joho_tsusin/eng/Resources/Legislation/Broadcast Law/index.html ［3 October 2006］.
Mitsuishi Hiroyuki (2000), On the evolving form of the “newsletter” by residents and the social system of the risk 

management of daily living information, Paper presented at the conference Hazards 2000, Tokushima.

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:8無断転載禁止　



The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

31

Mar. 2008

Miyawaki, Yo (ed.) (2005), The Asahi Shimbun Japan Almanac 2006, Tokyo: Asahi Shimbunsha.
Morris-Suzuki, Tessa (1996), The Technological Transformation of Japan, Cambridge: Cambridge University Press.
Nakamura Masao (2004), Genshiryoku to hōdō (Nuclear power and media), Tokyo: Chūō Kōron Shinsha.
Ōnishi Teruaki (1999), Genshiryoku to ni sumedeiya (Nuclear power and news media)available at
　　　http://homepage3.nifty.com/anshin-kagaku/sub060107_ohnishi.html ［7 October 2006］.
Pharr, Susan J. and Krauss, Ellis S. (eds.) (1996), Media and Politics in Japan, Honolulu: University of Hawai'i Press.
Statistics Bureau (2006), Statistical Handbook Japan 2006, Tokyo: Japan Statistical Association.
Stop the Monju, available at
　　　http://www.page.sannet.ne.jp/stopthemonju/ ［5 October 2006］.
van Wolferen, Karel (1990), The Enigma of Japanese Power, New York: Vintage Books, Division of Random House, Inc.
Watanabe Takesato, Dalton, Gary, and Hood, Christopher (2006), The Media in Contemporary Japan, Sheffield: 

University of Sheffield.
Wikipedia (2006), available at
　　　http://en.wikipedia.org/wiki/Military_history_of_the_United_States_during_World_War_II［19 October 2006］.
 （2007年10月22日受付）
 （2007年12月20日掲載決定）

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:9無断転載禁止　



阪南論集　人文・自然科学編 Vol. 43 No. 2

32

Appendix

Nuclear incidents and accidents in Japan
(CNIC, 2005: 219, translation)

Main nuclear accidents in Japan from the nineties

9 February 1991 Mihama Power Plant 2 Breaking of small pipes in the steam generator. Stop

29 September 1992 Fukushima I　P.P. 2 Lack of water supply to the reactor. Stop

9 November 1992 Fukushima I　P.P. 2 Emergency cooling system pump's motor burnt out. Stop

27 December 1993 Tōkaimura Nuclear Plant Dispersal of radioactive matter. 4 workers contaminated

11 December 1994 Onagawa Power Plant 2 Error of procedure. Automatic stop

30 January 1995 Shimane Power Plant 2 Water level in the discharger too high. Automatic stop

24 October 1995 Tōkai Power Plant Breaking of a control rods' cable. Stop

8 December 1995 Fast Breeder Monju Leak of sodium in the secondary loop. Fire.

11 March 1997 Tōkaimura Nuclear Plant Fire in low radioactivity waste. Explosion. Radiation leak

24 October 1997 Tsuruga Power Plant 1 Detection of a defective control rod. Manual stop

5 December 1997 Fukushima II　P.P. 1 Detection of a defective control rod. Manual stop

12 July 1999 Tsuruga Power Plant 2 Radioactive coolant leak. Stop

30 September 1999 JCO Fission chain reaction. Many irradiated people. 2 killed

7 November 2001 Hamaoka　P.P. 1 Explosion and fissure in excess heat disposal 's pipe. Stop.

9 August 2004 Mihama Power Plant 3 Breaking of a condenser pipe. 5 killed. 6 serious burns. Stop.

Main nuclear incidents and irregularities

July 1976 Disclosure of an accident (defective rod) at Mihama P.P. 1 (occurred in April 73)

September 1982 Illegal work on damaged pipes of the steam generator at Mihama P.P. 1 (from 1973 to 1976)

November 1986 Presentation by the ANRE of a hidden accident at Tsuruga P.P.

November 1989 Use of metallic reinforcement based on falsified data for the foundation work of Noto P.P. 

July 1991 Error of design in the distribution pipes of Monju

March 1992 Clog trouble in the small pipes of the steam generator of Monju (May 1995)

November 1995 Donetsu enterprise is unable to estimate the amount of plutonium it has produced

September 1997 Forgery of data for pipe welding work in power station (since 1982)

October 1998 Falsification of data for the container shield used for the nuclear waste transportation

September 1999 Forgery of the inspection data of the MOX produced by BNFL

March 2000 Error by COGEMA in the treatment of the inspection data concerning its MOX

August 2002 Report by Tokyo Denryoku on its own falsified data on maintenance checks. Ripple effect

The Coverage of the Nuclear Energy Issue in Japanese Mainstream Newspapers

Page:10無断転載禁止　


